wtorek, 23 stycznia 2018

Muffinki piernikowe z dynią i sosem karmelowym

Pomysł na muffinki z dynią zaczerpnęłam z bloga MonikiSprawdziły się doskonale na świątecznym stole, ponieważ łączą w sobie składniki, które chyba wszystkim kojarzą się z Bożym Narodzeniem. Oczywiście takie muffinki można także zrobić w innym czasie, najlepiej jesienią, gdy świeżej dyni mamy pod dostatkiem.


Składniki, których będziemy potrzebować:
  • dynia po obraniu 200 g
  • mąka pszenna 270 g
  • cukier brązowy 150 g
  • olej rzepakowy 150 ml
  • jajka 3 sztuki
  • jogurt naturalny 2 łyżki
  • soda oczyszczona 1 łyżeczka (kopiata)
  • proszek do pieczenia 1/2 łyżeczki
  • przyprawa do piernika 1 łyżeczka
  • orzechy włoskie drobno posiekane 4 łyżki
sos karmelowy:
  • cukier 250 g
  • woda 50 ml
  • śmietanka 30% 270 ml
  • orzechy włoskie drobno siekane 2 łyżki

Sposób wykonania:
Jajka miksujemy z cukrem, dodajemy olej i jogurt. Całość nadal miksujemy do uzyskania jednolitej konsystencji ciasta.
W oddzielnym naczyniu mieszamy mąkę z przyprawą do piernika, proszkiem do pieczenia i sodą oczyszczoną. Suche produkty łączymy z mokrymi. Ciasto miksujemy, gdy jest już jednolite, dodajemy dynię startą na tarce o grubych oczkach, oraz posiekane orzechy. Całość delikatnie mieszamy drewnianą łyżką.
 
Formę do muffinek wykładamy papilotkami, które wypełniamy ciastem do 2/3 wysokości. Muffinki pieczemy w piekarniku o temperaturze około 200 stopni, przez 25 minut.
Upieczone muffinki wyciągamy z formy, odstawiamy do wystudzenia.

 
W czasie, gdy muffinki stygną, my przygotowujemy sos karmelowy.
Cukier wsypujemy na patelnię o grubym dnie. Ogrzewamy do momentu, aż cukier zmieni kolor na złotobrązowy, absolutnie nie mieszamy cukru, jedynie delikatnie potrząsamy patelnią od czasu do czasu. W czasie ogrzewania cukru musimy uważać, bo łatwo możemy podgrzać cukier zbyt mocno, a wtedy stanie się gorzki. Do płynnego, złotobrązowego cukru wlewamy wodę. Całość podgrzewamy na wolnym ogniu, powoli wlewamy śmietankę*.
Sos ogrzewamy do momentu połączenia składników, następnie dodajemy orzechy.
Gotowy sos odstawiamy do wystudzenia.
 
*Jeżeli w trakcie łączenia składników w sosie utworzą się grudki cukru, nie martwcie się. Pod wpływem ogrzewania sos stanie się gładki, tylko trzeba trochę cierpliwości. Pamiętajcie, ogrzewamy do momentu uzyskania jednolitej konsystencji sosu.

Zimne muffinki (ich wierzch) zamaczamy w sosie karmelowym, układamy na paterze lub półmisku dekoracyjnym.

Uwaga 1: Z podanych proporcji upiekłam 15 muffinek.

Smacznego.


sobota, 13 stycznia 2018

Sałatka brokułowa ze słonecznikiem

Inspiracją do powstania tej sałatki był przepis zamieszczony na Smaker.pl. Wyszło smacznie, sałatka pasuje do pieczonych mięs, wędlin, ale sprawdza się również doskonale jako forma przekąski czy samodzielne danie na kolację. Polecam :)
Składniki, których będziemy potrzebować:
  • brokuły 2 sztuki po 500 g
  • jajka 2 sztuki 
  • ser typu feta 120 g
  • ogórki konserwowe 3 sztuki  
  • ziarna słonecznika 4 łyżki 
  • majonez 2 łyżki 
  • jogurt naturalny łyżki
  • czosnek 1 ząbek (mały)
  • sól

Sposób wykonania:
Brokuły myjemy, dzielimy na różyczki. Do garnka wlewamy wodę (około 1.5 litra), dodajemy 1/2 łyżeczki soli. Wodę doprowadzamy do wrzenia. Na gotującą wodę wrzucamy brokuły, gotujemy 5 minut. Brokuły powinny być ugotowane al dente. Ugotowane brokuły odcedzamy i studzimy.

Jajka gotujemy na twardo, studzimy, obieramy, ścieramy na tarce o grubych oczkach.
Ogórki kroimy w drobną kosteczkę. Majonez mieszamy z jogurtem i czosnkiem przeciśniętym przez praskę. Ziarna słonecznika rumienimy na suchej patelni.

W szklanej misie układamy kolejno warstwami: różyczki brokuła, jajko, rozdrobnione ogórki konserwowe, pokruszony ser feta. Tak przygotowaną sałatkę zalewamy sosem. Wierzch posypujemy ziarnami słonecznika.

Smacznego.

wtorek, 12 grudnia 2017

Placuszki z gotowanych ziemniaków i kapusty kiszonej

Pyszne i mięciutkie placuszki ziemniaczane, których smak podkręca dodatek kiszonej kapusty. Najlepiej smakują polane aromatycznym, gęstym sosem, który powstał z połączenia pysznego, łagodnego ketchupu Kotlin, świeżego mięsa mielonego i zielonych warzyw. Polecam.
Składniki, których będziemy potrzebować:

    • ziemniaki 5 sztuk
    • kapusta kiszona 300 g
    • jajko 1 sztuka
    • mąka pszenna 3 łyżki
    sos:
    • mięso wieprzowe mielone (u mnie z łopatki) 500 g
    • papryka zielona 1 sztuka
    • cebula (duża) 1/2 sztuki
    • czosnek 3 ząbki
    • cukinia (mała) 1 sztuka
    • ketchup łagodny firmy Kotlin 1 opakowanie (430 g)
    • woda 1/2 szklanki
    • smalec 2 łyżka
    • sól
    • pieprz czarny mielony
    • wędzona papryka w proszku 1/2 łyżeczki

      dodatkowo:
      • mąka pszenna do panierowania 1/2 szklanki
      • olej do smażenia 200 ml

      Sposób wykonania:
      Ziemniaki obieramy, gotujemy w osolonej wodzie. Ugotowane ziemniaki odcedzamy, ubijamy tłuczkiem i odstawiamy do wystudzenia.
      Masa ziemniaków po ugotowaniu to około 700 g. Kapustę odciskamy z nadmiaru soku, drobno siekamy, łączymy z wystudzonymi zimniakami, dodajemy jajko i mąkę. Masę wyrabiamy dłońmi do momentu, gdy będzie jednolita i gładka. Formujemy okrągłe kotleciki, o grubości około 2 cm, obtaczamy w mące. Kotlety smażymy na rozgrzanym oleju na rumiano. Z każdej strony smażymy około 3 minuty.


      Sos: Cebulę i cukinię obieramy, paprykę pozbawiamy gniazd nasiennych. Warzywa kroimy w drobną kostkę. Obieramy czosnek, przeciskamy przez praskę. W rondelku rozgrzewamy smalec, podsmażamy na nim warzywa. Następnie dodajemy mięso mielone, przyprawy. Całość smażymy 10 minut. Następnie wlewamy ketchup i 1/2 szklanki wody. Sos gotujemy na wolnym ogniu 10 minut. Gorące placuszki podajemy polane sosem.

      Smacznego.

       
      #kotlin #iloveketchup #smaknr1 #BEZograniczen  

       
      I LOVE KETCHUP

      sobota, 9 grudnia 2017

      Pesto bazyliowe z serem żółtym

      Aromatyczne uzupełnienie wielu dań ponieważ pesto możemy połączyć z makaronem, mięsem czy rybami. Idealnie sprawdza się także jako dodatek do zimnej płyty, czyli do wszelkiego rodzaju wędlin, jaj czy serów. W moim przepisie do jego zrobienia wykorzystałam chleb razowy oraz jogurt. Dodatki te sprawiły, że pesto stało się gęstsze i idelne na kanapki. Polecam.

      
      Składniki, których będziemy potrzebować:
      • świeża bazylia 1 doniczka
      • chleb razowy 1 kromka
      • czosnek 3 ząbki
      • orzeszki pinii 2 łyżki
      • ser żółty Gouda 80 g
      • jogurt naturalny 4 łyżki
      • olej Kujawski aromatyzowany czosnkiem i bazylią 3 łyżki
      • sól


      Sposób wykonania:
      Listki bazylii płuczemy w zimnej wodzie, osuszamy, siekamy na desce. Ser żółty ścieramy na tarce o grubych oczkach. Orzeszki pinii prażymy na patelni na delikatnie złoty kolor. Do blendera wrzucamy obrany czosnek, pokruszony chleb, posiekaną bazylię, ser żółty. Wlewamy jogurt i olej. Składniki blendujemy do momentu uzyskania jednolitej masy. Pesto doprawiamy do smaku solą.


      Smacznego.


      piątek, 8 grudnia 2017

      Śniadanie à la "Czarny las", bo płatki nie muszą być nudne

       

      Bardzo proste i lekkie śniadanie, które możemy przygotować w kilka minut. Polecam je przede wszystkim zabieganym płatkożercom.
      Składniki, których będziemy potrzebować:
      • jogurt naturalny 1 opakowanie (390g)
      • serek mascarpone 1 opakowanie (250g)
      • cukier puder 2 łyżki
      • wiśnie drylowane w syropie (150 g)
      • płatki Corn Flakes kakao i miód firmy Lubella 12 łyżek



      Sposób wykonania:
      Jogurt mieszamy z serkiem mascarpone i cukrem pudrem do momentu uzyskania jednolitego kremu bez grudek. Wiśnie osączamy na sicie.
      Do wysokich szklanek nakładamy po dwie łyżki płatków, mniej więcej dwie łyżki na każda porcję. Następnie wykładamy porcję kremu, na którym układamy wiśnie (8-10 sztuk). Wiśnie przykrywamy kolejną warstwą kremu.
      Wierzch dekorujemy wiśniami i płatkami (tutaj około 1 łyżka na porcję).


      Smacznego.
       
       
      #dzienzdrowegosniadania #odkryjcomozezboze #silazezboz #lubella #lubellacornflakes
       
       
      SIŁA ZBÓŻ NA DZIEŃ DOBRY

      czwartek, 7 grudnia 2017

      Tosty z masłem orzechowym, bananem i miodem gryczanym

      Proste, zdrowe i smaczne śniadanie, czyli tosty z miodem i bananem. U mnie sprawdzają się doskonale także jako słodka przekąska lub lekka kolacja.
        
      Składniki, których będziemy potrzebować:
      • chleb pełnoziarnisty 4 kromki
      • masło orzechowe 2- 3 łyżki
      • banan 1/2 sztuki
      • serek wiejski 100 g
      • orzechy włoskie 3 łyżki
      • miód gryczany 3 łyżki
      • płatki Corn Flakes kakao i miód firmy Lubella 4 łyżeczki

      Sposób wykonania:
      Banana obieramy ze skórki, kroimy na plasterki. Pieczywo smarujemy masłem orzechowym, na maśle układamy plasterki banana. Tak przygotowane grzanki układamy na blaszce (tej z wyposażenia piekarnika) wyłożonej folią aluminiową, pieczemy w piekarniku o temperaturze 180 stopni przez 10 minut.

      Orzechy rumienimy na suchej patelni, siekamy, następnie mieszamy z miodem.
      Ciepłe grzanki podajemy z łyżką serka wiejskiego, polane miodem z orzechami i posypane płatkami.


      Uwaga: Z podanych składników mamy śniadanie dla dwóch osób.

      Smacznego.

      #dzienzdrowegosniadania #odkryjcomozezboze #silazezboz #lubella #lubellacornflakes

      SIŁA ZBÓŻ NA DZIEŃ DOBRY