piątek, 7 lutego 2020

Koktajl ananasowy z siemieniem lnianym

Dzisiaj czas na koktajl, który jest nie tylko zdrowy, ale też dodaje energii w ciągu dnia. My pijemy go rano na śniadanie, ale równie dobrze możecie go przygotować na podwieczorek dla siebie i dzieci.

Składniki, których będziemy potrzebować:

  • ananasy w kawałkach 1/2 puszki
  • syrop spod ananasów 1/2 puszki
  • awokado 1 sztuka
  • banan 1 sztuka
  • szpinak baby 1 duża garść
  • siemię lniane (ugotowane) 1 łyżka
dodatkowo:
  • śliwki wędzone do dekoracji


Sposób wykonania:
Awokado i banana obieramy, kroimy na kawałki i wrzucamy do blendera. Dodajemy pozostałe składniki. Wszystko razem blendujemy. 

Gotowy koktajl przelewamy do szklanek lub szklanego słoiczka i dekorujemy wędzoną śliwką.

Uwaga 1: Koktajl jest bardzo gęsty, więc opcjonalnie możemy do niego dodać 1/2 szklanki zimnej, przegotowanej wody. 


Uwaga 2: Z podanych składników uzyskamy 1 dużą porcje koktajlu (około 300 ml).

Uwaga 3: Siemię lniane gotuję dzień wcześniej. Dwie lub trzy łyżki ziarenek siemienia lnianego zalewam szklanką wody i gotuję około 1/2 godziny od momentu zagotowania. Odstawiam do przestudzenia. Po ugotowaniu ziarenek siemienia nie oddzielam od wywaru, który jest galaretkowaty (kleikowaty). Do koktajlu dodaję ziarna razem z kleikiem.

Smacznego.

czwartek, 30 stycznia 2020

Miętus z tymiankiem, papryką i szpinakiem

Miętus jest dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy A i D. To ryba z gatunku dorszowatych, jej mięso jest białe i bardzo smaczne.
Miętusa można łatwo wyfiletować, ponieważ ma duże, dobrze wyczuwalne ości, których na dodatek jest niewiele. Przyznam, że pierwszy raz filetowałam
rybę samodzielnie i poszło mi bardzo dobrze. Udało mi się pozbyć wszystkich ości i rybę można było zjeść z przyjemnością.

Poniżej znajdziecie przepis na miętusa pieczonego w piekarniku z dodatkiem papryki i świeżego szpinaku.



Składniki, których będziemy potrzebować:
  • świeży miętus 1.7 kg (w całości)
  • papryka pomarańczowa 1 sztuka
  • szpinak baby 100 g
  • masło 2 łyżki
  • świeży tymianek 3- 4 gałązki
  • sól
  • pieprz cytrynowy
dodatkowo:
  • ziemniaki 4 sztuki
  • oliwa z oliwek 1 łyżka
  • sól
  • przyprawy w proszku (curry, słodka czerwona papryka)
  • suszony czosnek niedźwiedzi
  • ogórki konserwowe 4 sztuki

Sposób wykonania:
Rybę myjemy i filetujemy. 


Uwaga: Po odfiletowaniu uzyskałam 6 płatów po około 200- 220 g. Cztery z nich wykorzystałam do pieczenia a dwa pozostawiłam do panierowania.



Przygotowane, pozbawione ości filety oprószamy solą i pieprzem cytrynowym. Mięso wstawiamy na 2- 3 godziny do lodówki.
Ja przygotowywałam rybę wieczorem i zostawiłam w lodówce na całą noc.




Blachę do pieczenia, taką z wyposażenia piekarnika, wykładamy papierem do pieczenia. Na papierze układamy kawałki ryby, na nie kładziemy po gałązce tymianku.
Paprykę kroimy w paseczki i rozkładamy równomiernie na blaszce. 

Tak przygotowane danie pieczemy 10 minut, w piekarniku nagrzanym do 170 stopni.


Po tym czasie na każdą porcje ryby dajemy pół łyżeczki masła, wrzucamy też na blaszkę umyty szpinak baby. Ryba ponownie ląduje w piekarniku, tym razem na 30 minut. Podajemy z pieczonymi ziemniakami i ogórkiem konserwowym.



Przygotowanie ziemniaków:
Ziemniaki szorujemy pod bieżącą wodą, osuszamy. Przyprawy mieszamy w miseczce. Suche ziemniaki kroimy na ćwiartki lub ósemki, skrapiamy oliwą z oliwek i oprószmy przyprawami. 

Pieczemy w kuchence mikrofalowej o mocy 750 W przez 13-15 minut.

Smacznego.



środa, 29 stycznia 2020

Grzybki shimeji smażone na maśle

Grzybki shimeji są w Polsce coraz bardziej popularne. Warto je jednak jeść nie tylko dlatego, że są modne czy popularne, ale ze względów zdrowotnych.
Poddane obróbce termicznej, posiadają wiele cennych substancji odżywczych. Grzybki są bogate w cynk, potas, witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6, B12 oraz błonnik.
Nie zaleca się jedzenia grzybów shimeji na surowo ponieważ są gorzkie i trudne do strawienia. 


Dzisiaj zapraszam Was na pyszne śniadanie z wykorzystaniem właśnie grzybków shimeji. Polecam wszystkim, którym znudziła się już tradycyjna jajecznica ;)



Składniki, których będziemy potrzebować:

  • grzybki shimeji (białe) 1 opakowanie (150g)
  • cebula 1 sztuka
  • papryka żółta 1/2 sztuki
  • papryka czerwona 1/2 sztuki
  • papryka zielona 1/2 sztuki
  • masło klarowane 1 łyżka
  • sos sojowy jasny 1 łyżka
  • sól
  • pieprz czarny świeżo mielony


Sposób wykonania:
Grzyby odcinamy od nasady, która jest niejadalna i płuczemy pod bieżącą wodą. Na patelni rozgrzewamy masło, wrzucamy grzybki, smażymy 20 minut.
Po tym czasie dodajemy paprykę pokrojoną w paski i cebulę pokrojoną w piórka. Całość doprawiamy do smaku solą i pieprzem, smażymy około 10 minut.
Następnie wlewamy sos sojowy i mieszamy z warzywami. Gotowe danie podajemy z chrupiącymi tostami.



Smacznego.



wtorek, 28 stycznia 2020

Groszek cukrowy z bułką tartą

Wspaniale sprawdza się jako dodatek do drugiego dania, ale można go również zjeść solo... jest pyszny.



Składniki, których będziemy potrzebować:

  • groszek cukrowy 250g
  • woda 700 ml
  • cukier 1 łyżeczka
  • sól 1/2 łyżeczki
  • bułka tarta 2- 3 łyżki
  • masło klarowane 2 łyżki


Sposób wykonania:
Groszek cukrowy myjemy, obcinamy końcówki. Wodę z cukrem i solą doprowadzamy do wrzenia. Do wrzątku wrzucamy groszek, gotujemy 3- 4 minuty, odcedzamy
i przelewamy zimną wodą, aby nie stracił koloru.

Na patelni rozpuszczamy masło, dodajemy bułkę tartą. Całość podsmażamy 
2- 3 minutki, do momentu zrumienienia bułki tartej. 

Groszek wykładamy na talerz i podajemy w towarzystwie bułki tartej. 
Całkiem po domowemu możemy wrzucić groszek na patelnię i wymieszać z bułką tartą.

Smacznego.


poniedziałek, 27 stycznia 2020

Sałatka śledziowa z kapustą pekińską i kukurydzą

Bardzo lubię sałatki śledziowe, ale równie mocnym uczuciem darzę sałatki z kapusty pekińskiej. Dzisiaj proponuję Wam połączenie tych dwóch składników w jednej sałatce. 

Składniki, których będziemy potrzebować:

  • śledzie marynowane 1 kg
  • kapusta pekińska 1/2 sztuki
  • kukurydza konserwowa 1 puszka
  • ogórki konserwowe 4 sztuki
  • czosnek marynowany 1/2 słoiczka
  • majonez 1 łyżka
  • jogurt naturalny 1 łyżka
  • sól
  • pieprz czarny mielony
dodatkowo:
  • kiełki buraka do dekoracji



Sposób wykonania:
Kapustę pekińską drobno siekamy, solimy, odstawiamy na dwie godziny, żeby trochę zmiękła. Po tym czasie odciskamy wodę, która się wytworzyła. Śledzie kroimy na kawałki o szerokości 2 centymetrów. Ogórki ścieramy na tarce o grubych oczkach a kukurydzę i czosnek osączamy z zalewy.
Tak przygotowane składniki mieszamy ze sobą. Następnie dodajemy majonez połączony z jogurtem. Całość przyprawiamy  do smaku solą i pieprzem.
Gotową sałatkę nakładamy do salaterki, dekorujemy kiełkami z buraka.


Smacznego.

wtorek, 7 stycznia 2020

Francuska tarta z patisonem

Taka tarta najlepiej smakuje jesienią, gdy mamy świeże patisony lub kabaczki. Piszę te słowa z pełną świadomością, zdaję sobie sprawę, że aktualnie mamy
środek zimy i na jesień się nie zanosi. Przepis zamieszczam teraz, bo zwyczajnie nawarstwiły mi się przepisy, które czekają w kolejce do zamieszczenia
i tak sobie obiecałam, że w tym roku spróbuję się nieco z zaległości odkopać. Jeśli udami mi się samej sobie dotrzymać słowa to może się zdarzyć, że przed
Wielkanocą zobaczycie na moim blogu przepis z fotami utrzymanymi w klimacie bożonarodzeniowym :D Moim zdaniem każdy przepis może się przydać
w najmniej spodziewanym momencie i nawet piernik będzie dobrze smakował o każdej porze roku, nieważne czy akurat obchodzimy
Walentynki czy Wielkanoc. Tak więc korzystajcie z moich przepisów zamieszczanych często nie na czasie, nielogicznie i niechronologicznie.

Przepis na tarte zaczerpnięty ze Smaker.pl


Składniki, których będziemy potrzebować:
  • ciasto francuskie 1 opakowanie
  • papryka zielona 1/2 sztuki
  • patisony 350 g
  • masło klarowane 1 łyżka
  • śmietana 18% 3 łyżki
  • jajka 2 sztuki
  • ser żółty Gouda 200 g
  • szczypiorek 1/2 pęczka
  • sól
  • pieprz czarny mielony

Sposób wykonania:

Patisona obieramy, kroimy w plasterki, podpiekamy kilka minut na maśle klarowanym, odstawiamy do przestudzenia.
Śmietanę mieszamy z jajkami, solą, pieprzem za pomocą trzepaczki rózgowej tak, aby powstała jednolita masa.

Formę do tarty wykładamy ciastem francuskim. Na ciasto układamy zimne plasterki patisona i paprykę pokrojoną w kostkę. 


Tartę pieczemy w temperaturze 200-210 stopni przez 25 minut. Następnie wyjmujemy na moment z piekarnika, na warzywa wylewamy masę jajeczną,
wierzch tarty posypujemy startym serem żółtym. Całość wkładamy ponownie do piekarnika i zapiekamy jeszcze przez 20 minut.
Najpierw w temperaturze 200 stopni, a przez ostatnie 10 minut w temperaturze 160 stopni.
Ciepłą tartę podajemy posypaną siekanym szczypiorkiem i opcjonalnie z sosem czosnkowym lub ketchupem.




Smacznego.







poniedziałek, 6 stycznia 2020

Jajka zapiekane w bułce

Czasami warto zapomnieć o jakże w Polsce popularnej jajecznicy i podać na śniadanie jajka w nieco innej odsłonie.
Składniki, których będziemy potrzebować:

  • bułka okrągła typu kajzerka 2 sztuki
  • masło klarowane 1 łyżka
  • kiełbaski śląskie 3 sztuki
  • cebula (mała) 1 sztuka
  • jajka 2 sztuki
  • szczypiorek 1/2 pęczka
  • sól
  • pieprz czarny mielony
sałatka:
  • pomidorki koktajlowe 250 g
  • rzodkiewka 1 pęczek
  • szczypiorek 1/2 pęczka
  • ogórki konserwowe 2 sztuki
  • sól
  • pieprz czarny mielony
dodatkowo:
  • kiełki rzodkiewki 50 g

Sposób wykonania:
Kiełbaski śląskie kroimy w plasterki, cebulę obieramy, kroimy w piórka. Na patelni rozgrzewamy masło, wrzucamy kiełbaski i cebulę, podsmażamy do momentu zrumienienia.
Z bułek odcinamy wierzch, wydrążamy miąższ ze środka każdej bułeczki.

Teraz czas na wypełnienie pieczywa pyszną zawartością. Do bułek wkładamy podsmażoną kiełbaskę z cebulą, wbijamy jajka. Całość lekko solimy, oprószamy czarnym pieprzem. 



Tak przygotowane bułeczki wkładamy do piekarnika o temperaturze 180 stopni i zapiekamy 20- 25 minut.
Podajemy posypane drobno posiekanym szczypiorkiem, z sałatką i odrobiną kiełków rzodkiewki.


Jak przygotować sałatkę:
Pomidorki koktajlowe kroimy na połówki, rzodkiewki na ćwiartki. Szczypiorek drobno siekamy, ogórki kroimy w kostkę. Rozdrobnione składnik mieszamy ze sobą,
doprawiamy do smaku solą i pieprzem.



Smacznego.