czwartek, 14 stycznia 2021

Kruche ciasteczka na smalcu z powidłem śliwkowym

Wspaniałe kruche ciasteczka bez jajek i masła, za to z dodatkiem domowego smalcu.  

Inspiracją do przygotowania tych ciasteczek był przepis z portalu kulinarnego Smaker.



Składniki, których będziemy potrzebować:

  • słonina 500 g
  • mąka pszenna 400 g
  • śmietana 400 ml 
  • proszek do pieczenia 2 łyżeczki 

dodatkowo:



Sposób wykonania:

Pierwszym etapem przygotowania ciastek jest wytopienie słoniny, aby otrzymać domowy smalczyk. Słoninę kroimy w drobną kosteczkę, przekładamy do rondelka o grubym dnie i smażymy do momentu wytopienia słoniny na skwarki. Oddzielamy tłuszcz od skwarek*. 

* Skwarki i pozostały tłuszcz możemy wykorzystać do zrobienia domowego smalczyku z cebulką i jabłkiem

Na stolnicę przesiewamy mąkę, robimy z niej kopczyk a w jego środku wgłębienie. Do wgłębienia wlewamy 5- 6 łyżek wytopionego, chłodnego, ale jeszcze płynnego smalczyku. Dodajemy śmietanę i proszek do pieczenia. Zarabiamy ciasto jak ciasto kruche.

Gotowe ciasto rozwałkowujemy, kroimy na kwadraty o długości boku 4- 5 centymetrów. Na środek każdego kwadratu nakładamy 1/3 łyżeczki powidła śliwkowego i lekko rozsmarowujemy. 

Dwa przeciwległe rogi kwadracików łączymy ze sobą na środku tak jak to jest widoczne na zdjęciach. 

Ciasteczka pieczemy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia w piekarniku o temperaturze 180 stopni. Pierwszą partię pieczemy przez około 20- 25 minut, kolejne gdy piekarnik jest już mocno rozgrzany, pieczemy nieco krócej 15- 20 minut, albo do momentu zrumienienia.



Smacznego.















42 komentarze:

  1. These are one of my favourites. Yours look absolutely droolworthy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks. I also like these cookies very much because they are extremely brittle.

      Usuń
  2. Alw te ciasteczka musza byc smaczne. Chyna takiensobie zrobienwnprzyszlym. Tygodniu. Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiamy ciasteczka, te są super :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszne ciasteczka :) Takie na smalcu robiła moja Mama - cudowne smaki dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaki dzieciństwa na zawsze z nami pozostają. :)

      Usuń
  5. Jakie pyszniutkie :-) Ciasteczka na smalcu bardzo lubię, ale w Twojej wersji są jeszcze smaczniejsze :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy smaczniejsze to nie wiem 😉, ale nie powiem, dobre były. 😘

      Usuń
  6. Idealne, zajadałam się takimi w dzieciństwie

    OdpowiedzUsuń
  7. O mniam, wyglądają pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Super, chętnie bym pochrupała takie ciasteczka :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super przepis :D A ciasteczka prezentują się smakowicie :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Pysznie wyglądają :) Mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. I would love to follow your blog. Best wishes.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pamiętam podobne ciasteczka z dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
  13. MMMNIAM! Wyglądają apetycznie i pewnie też tak smakują. Moja mam zawsze do kruchego ciasta dodawała trochę smalcu. Chyba spróbuję zrobić podobne ciasteczka, na szczęście powidła śliwkowe mam.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, są naprawdę pyszne i kruchutkie. 😊

      Usuń
  14. Prawie jak z kuchni mojej babci :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Muszą być pyszne! Chętnie skorzystam z Twojego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Podobne ciasteczka robiła moja babcia. Uwielbiałam je i smak pamiętam do dzisiaj. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo apetycznie wygladaja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, są bardzo smaczne i kruchutkie. 😊

      Usuń
  18. Robię takie ciacha z maszynki 😍

    OdpowiedzUsuń
  19. Wiele razy widziałam takie ciasteczka w sieci, ale jeszcze ich nie jadłam ani nie robiłam...i bardzo talerz mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciastka są pyszne zachęcam do upieczenia bez okazji, żeby spróbować czy Ci podpasują. A talerzyk od Męża, bo wie jak lubię takie gadżety 😉

      Usuń

Witaj! Cieszę się, że jesteś. Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz podzielić się swoją opinią na temat przepisu, napisz! Ten blog jest dla Ciebie... Do zobaczenia.